diumenge, 9 d’agost de 2015

TALLER DE GOSPEL



                                                                                                                                                                         CONVIS2015
PRESENTACIÓ
El text és 100% de la wikipedia. Al final afegeixo una llista de 25 himnes "top". Per ubicar-nos i classificar els diferents estils i música relacionada és útil! Endavant....

AUDICIONS RECOMANADES: 

Per les convis jo us recomano una sèrie d'audicions. Són les que últimament o fa temps em tenen el cor robat. Us els poso en un ordre agradable per no espantar-se de cop.

El musical GODSPELL, concretament el tema PREPARE YE" que ens apropa al rotllo, d'una forma molt xula i alegre. Us en passaré algun troç i crec que ens pot posar a to... 

La versió del tema Still Haven't found d'U2 que m'enamora amb el cor de Harlem. 

I finalment també alguns dels cors de Gospel de referència internacional (Oslo gospel Choir; Harlem Gospel Choir, Soweto Gospel Choir; Barcelona Gospel Messengers... ). No us desanimeu, és impossible de superar-ho...

***********************************inici de 100%wiki****************************
Introducció
El gospel (de l'anglès gospel: evangeli) és un gènere musical desenvolupat a partir de la dècada del 1930 del segle XX, vinculat a l'espiritual i inspirat en himnes religiosos, i que combina la lírica del cristianisme amb la melodia i el ritme similars al blues i el jazz.
Alguns artistes moderns de gospel han incorporat elements de la música soul. Entre els seus representants més famosos es poden citar a Thomas A. Dorsey, Mahalia Jackson, Bessie Griffin, Rosetta Tharpe, i els grups Staple Singers, Golden Gate Quartet, o Spirit of Memphis, Blind Boys of Alabama, Jordanaires, Oak Ridge Boys, i Reverend Lee Brown Gospel Consort.
Història
Orígens
Els orígens de la música gospel es troben en les societats de l'oest d'Àfrica que van ser deportades pels europeus colonitzadors i els comerciants d'esclaus entre el 1619 i el 1865. La majoria d'esclaus provenien de l'àrea on actualment es troben Senegal, Guinea, Gàmbia, Sierra Leone, Libèria, Ghana, Benín, Nigèria, Camerun i parts del Congo i etc.
Música africana
Una de les característiques de la vida africana era la importància que se li donava a la música i al ball. Hi havia música cerimonial per a les festes i ritus religiosos, proclamacions de reis o recreacions d'episodis històrics d'importància, música diferent per a preparar una guerra. L'estil de cant dels africans es caracteritzava per la seva intensitat i l'ús d'efectes especials com el falset, crits, gemecs, i notes guturals. Durant l'espectacle musical, els espectadors participaven cantant la tornada de les cançons, picant de mans, donant cops a terra amb el peu o fins i tot ballant. Entre el 1720 i el 1750, l'esclavitud va estendre's entre les colònies americanes. Això va comportar una gran demanda de música més animada en els oficis religiosos. Els nous càntics del moviment eren himnes que utilitzaven poemes religiosos en substitució dels salms bíblics.
L'espiritual negre
Així es van començar a barrejar les músiques africanes del passat amb la música cristiana que aprenien dels seus amos. Moltes d'aquestes cançons tractaven el tema de la llibertat i contra l'esclavitud. Amb el pas del temps els esclaus van anar produint les seves pròpies cançons, que les cantaven mentre treballaven. A principis del segle XIX, el moviment protestant del Segon Despertar va produir la cançó més emblemàtica: l'espiritual. Sembla que l'espiritual designava a les cançons populars religioses dels negres americans. Els espirituals es classificaven en:
  • Espirituals per a cantar en els oficis sagrats.
  • Espirituals per a cantar mentre la persona estava asseguda sense res a fer.
  • Espirituals per a acompanyar al crit.
  • Himnes de funeral.
A diferència de l'espiritual, que es desenvolupa en l'àmbit rural, el gospel es crea i desenvolupa en un escenari urbà. Els autors dels himnes gospel incorporen a les seves obres les tradicions musicals de les cerimònies de camp d'inicis del segle XIX, utilitzant formes antifonals i himnes amb tornades, a més d'utilitzar formes de cançons tradicionals i melodies populars.
Gèneres
El gospel tradicional és aquell que bàsicament s'ha donat als Estats Units i que normalment és interpretat per un cor, que pot tenir un o més solistes i generalment són cors. Prevalen els temes tradicionals.
Black Gospel
Consisteix en un cant espiritual, amb ritmes africans. Els cors són bastant nombrosos, les líriques s'acompanyen amb palmes i un moviment rítmic per part del coristes.
Southern Gospel
Així es coneix la forma musical que utilitza l'esquema de quartet vocal: primer tenor, segon tenor, baríton i baix. L'èmfasi d'aquest so rau en l'aspecte harmònic i vocal de la seva interpretació i en l'acompanyament com un element secundari basat en solos de piano o guitarra. Actualment els grups i quartets Southern Gospel es componen de petites bandes, orquestres i cors, així com bases instrumentals pregravades per a l'acompanyament de les seves cançons. El terme Southern (del sud) emfatitza l'origen del subgènere als estats del sud dels Estats Units, molt relacionat amb altres formes pròpies del mateix àmbit geogràfic, tals com el Hillbilly i el Bluegrass.
Gospel Choir
És un gospel que trenca els esquemes més conservadors del gènere barrejant amb energia la tradició amb altres estils, com el funk i el Blues.
Himnes
Són temes tradicionals interpretats per grans cors mixtes, on habitualment hi ha un missatge de joia, i que intenten animar les masses. Són himnes el desplegament vocal dels quals pot no arribar a la seva plenitud, ja que és més important el missatge tranquil·litzador que s'intenta donar.
Scriptures
Són gairebé en la seva totalitat gravacions en les quals sobresurt la recitació dels textos religiosos acompanyada o no d'un fil musical. Les parts cantades o les aparicions de cors hi són escasses. Sol estar interpretat per predicadors, dels quals han destacat J.M. Gates Moses Mason i d'altres.
Gospel contemporani
El gospel contemporani és considerat una evolució del gospel tradicional de les esglésies negres evangèliques dels Estats Units, ara amb bateries més estridents, guitarres elèctriques i tot sovint amb danses i coreografies que no tenen res a envejar als grans espectacles. La posada en escena (decorats i il·luminació) prenen un paper més important.

***********************************fi de 100%wiki****************************

SELECCIÓ D'HIMNES

Us presento una selecció que he pescat per la xarxa de 25 himnes clàssics de gospel. Espero que sigui una bona referència!

1. Amazing Grace – John Newton, England (1779)
“Amazing Grace, how sweet the sound,
That saved a wretch like me
I once was lost but now am found,
Was blind, but now, I see.”
2. How Great Thou Art –  Carl Gustav Boberg, Sweden (1885)
“O Lord my God, When I in awesome wonder,
Consider all the worlds Thy Hands have made;
I see the stars, I hear the rolling thunder,
Thy power throughout the universe displayed.”
3. Holy, Holy, Holy – Reginald Heiber, England (1826)
“Holy, holy, holy! Lord God Almighty!
Early in the morning our song shall rise to thee.
Holy, holy, holy! Merciful and mighty,
God in three persons, blessed Trinity!”
4. It is Well – Horacio Spafford, written in the Atlantic Ocean (1873)
“When peace like a river, attendeth my way,
When sorrows like sea billows roll;
Whatever my lot, Thou hast taught me to know,
It is well, it is well, with my soul.”
5. Great Is Thy Faithfulness – Thomas Chisholm, Kansas, USA (1923)
“Great is Thy faithfulness O God my Father,
There is no shadow of turning with Thee;
Thou changest not, Thy compassions, they fail not
As Thou hast been Thou forever wilt be.”
6. Praise To the Lord The Almighty – Joachim Neander, Germany (1665)
“Praise to the Lord, the Almighty, the King of creation!
O my soul, praise Him, for He is thy health and salvation!
All ye who hear, Now to His temple draw near;
Sing now in glad adoration!”
7. Be Thou My Vision – Dallán Forgaill, Ireland (6th Century)
“Be Thou my vision, O Lord of my heart;
Naught be all else to me, save that Thou art;
Thou my best thought, by day or by night;
Waking or sleeping, Thy presence my light.”
8. All Creatures Of our God and King – St. Francis of Assisi, Italy (1225)
“All creatures of our God and King
Lift up your voice and with us sing,
Alleluia! Alleluia!…
…Let all things their Creator bless,
And worship Him in humbleness,
O praise Him! Alleluia!
Praise, praise the Father, praise the Son,
And praise the Spirit, Three in One!”
9. All Hail The Power of Jesus Name –  Edward Perronet, England (1779)
“All hail the power of Jesus’ name!
Let angels prostrate fall;
bring forth the royal diadem,
and crown him Lord of all.”
10. Blessed Assurance – Fanny Crosby, New York City, USA (1873)
“Blessed assurance, Jesus is mine!
Oh, what a foretaste of glory divine!
Heir of salvation, purchase of God,
Born of His Spirit, washed in His blood.”
11. To God Be The Glory – Fanny Crosby, New York City, USA (1872)
“To God be the glory, great things He hath done,
So loved He the world that He gave us His Son,
Who yielded His life our redemption to win,
And opened the life-gate that all may go in.”
12. When I Survey The Wondrous Cross – Isaac Watts, England (1707)
“When I survey the wondrous cross
On which the Prince of glory died,
My richest gain I count but loss,
And pour contempt on all my pride.”
13. Jesus Paid it All – Elvina Hall, Maryland, USA (1865)
“I hear the Savior say, “Thy strength indeed is small;
Child of weakness, watch and pray, Find in Me thine all in all.”
Jesus paid it all, All to Him I owe;
Sin had left a crimson stain, He washed it white as snow.”
14. A Mighty Fortress Is Our God – Martin Luther, Germany (somewhere between 1527 – 1529)
“A mighty fortress is our God, a bulwark never failing;
Our helper He, amid the flood of mortal ills prevailing:
For still our ancient foe doth seek to work us woe;
His craft and power are great, and, armed with cruel hate, On earth is not his equal.”
15. How Firm A Foundation – John Rippon, England (1787)
“How firm a foundation, ye saints of the Lord,
Is laid for your faith in His excellent Word!
What more can He say than to you He hath said
Who unto the Savior for refuge have fled?”
16. Come Thou Fount of Every Blessing – Robert Robison, England (1757)
“Come, Thou Fount of every blessing,
Tune my heart to sing Thy grace;
Streams of mercy, never ceasing,
Call for songs of loudest praise.”
17. Crown Him With Many Crowns – Matthew Bridges, England (1852)
“Crown Him with many crowns, the Lamb upon His throne.
Hark! How the heavenly anthem drowns all music but its own.
Awake, my soul, and sing of Him who died for thee,
And hail Him as thy matchless King through all eternity.”
18. At the Cross – Isaac Watts, England (1707)
“At the cross, at the cross where I first saw the light,
And the burden of my heart rolled away,
It was there by faith I received my sight,
And now I am happy all the day!”
19. What a Friend We Have in Jesus – Joseph M. Scriven (words in 1855) and Charles Converse (Music in 1868), Ireland
“What a friend we have in Jesus, all our sins and griefs to bear!
What a privilege to carry everything to God in prayer!
O what peace we often forfeit, O what needless pain we bear,
all because we do not carry everything to God in prayer.”
20. Turn Your Eyes Upon Jesus – Helen Lemmel, England (1922)
“Turn your eyes upon Jesus,
Look full in His wonderful face,
And the things of earth will grow strangely dim,
In the light of His glory and grace.”
Contemporary and Modern Hymns
21. In Christ Alone – Keith Getty and Stuart Townend, Northern Ireland/England (2001)
“In Christ alone my hope is found
He is my light, my strength, my song
This Cornerstone, this solid ground
Firm through the fiercest drought and storm
What heights of love, what depths of peace
When fears are stilled, when strivings cease
My Comforter, my All in All
Here in the love of Christ I stand”
22. Untitled Hymn (Come to Jesus) – Chris Rice, USA (2003)
“Weak and wounded sinner
Lost and left to die
O, raise your head, for love is passing by
Come to Jesus
Come to Jesus
Come to Jesus and live!

Now your burden’s lifted
And carried far away
And precious blood has washed away the stain, so
Sing to Jesus
Sing to Jesus
Sing to Jesus and live!”
23. 10,000 Reasons – Matt Redman, England (2011)
“Bless the Lord, O my soul O my soul
Worship His holy name
Sing like never before O my soul
I’ll worship Your holy name”
24. I Will Glory in My Redeemer – Steve and Vicki Cook, Louisville, Kentucky, USA (2000)
I will glory in my Redeemer Whose priceless blood has ransomed me
Mine was the sin that drove the bitter nails
And hung Him on that judgment tree
I will glory in my Redeemer
Who crushed the power of sin and death
My only Savior before the holy Judge
The Lamb who is my righteousness
The Lamb who is my righteousness
25. Jesus, Thank You – Pat Sczebel, Louisville, Kentucky, USA (2003)
“The mystery of the cross I cannot comprehend
The agonies of Calvary
You the perfect Holy One, crushed Your Son
Who drank the bitter cup reserved for me
Your blood has washed away my sin
Jesus, thank You
The Father’s wrath completely satisfied
Jesus, thank You
Once Your enemy, now seated at Your table
Jesus, thank You”


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada